onsdag den 9. december 2015

Tegning

Skitsering af menneske - tegninger på henholdsvis 30 sekunder, 1 minut og 2 minutter:

Denne øvelse er en slag opvarmning i at se det man tegner. Man sidder og tegner det man ser. Man kan nemt bruge et menneske til denne opgave, og denne person kan eventuelt hav en pind eller en stol som redskab.

Øvelsen er simpel, men for nogle elever vil det være svært ikke at kigge på tegningen mens de tegner, for mange vil gerne have at det er pænt. Dette skaber så en udfordring, og den skal man som lærer hjælpe eleverne med at sejre.

Øvelsen kræver:
  • Papir
  • God blyant - gerne en B2 eller B3 (men kan også være blødere) så den er godt blød.
  • En tegneplade
  • Opstilling af en slags.

    
   




Mine refleksioner i forhold til Skitsering:
Skitsering med et hvis antal minutter kan være en udfordring, men ikke desto mindre er det en god måde at lære at se på. Man kan sidde med en tegning i lang tid normalt, men her har man kan det antal minutter eller sekunder som underviseren giver en. Det gør at man hurtigst muligt får skitset figuren op, så man når det inden for tidsrammen. Når man så får flere minutter, så kan man lave lidt flere detaljer i billedet - det er dog stadigvæk en udfordring i forhold til at man ikke må se på papiret.
For elever der er perfektionistiske, kan det være en kæmpe udfordring. Jeg er perfektionist og jeg tog mig selv i at kigge for meget på min tegning. Her skal man huske både sig selv og sine elever på, at det ikke er skønhedstegning, men netop øvelsen i at se.


Menneskets opdeling:

Som en lille opgave har vi lært om menneskets opdeling. Det gennemsnitlige menneske er 8 gange sit eget hoved lige som på denne tegning under her, men det at tegne denne tegning kan være svært. Man skal nemlig snyde øjet, og det i sig selv er svært. Det kræver en del at få det til at fungere, og det er ikke sikkert at det lykkes første gang.



Mine refleksioner i forhold til menneskets opdeling:
Denne opgave satte mine øjne på prøve… Jeg var igen i konflikt med min perfektionisme, og resultatet kunne nok have været anderledes hvis jeg havde givet mig selv lidt ekstra tid eller en ekstra chance, men det tillod min stædighed og tålmodighed ikke. Det kræver øvelse, øvelse og øvelse!


At tegne på hovedet:

Vi fik en opgave at tegne en tegning på hovedet for at udfordre os selv. Denne opgave er speciel i den forstand, at man udfordrer sig selv ved at man ved at tegningen er vendt om, og herved ser det helt anderledes ud.
Hvis denne opgave skal laves af elever, tror jeg, at det vil være en god idé at eleverne ikke ser hele billedet på hovedet, men kun en del af den. Når den del så er tegnet, så får de en ny del osv. Til sidst ender de med et fuldt billede og kan vende det om.

Mine refleksioner i forhold til at tegne på hovedet:
Dette er en sjov lille opgave og det var en udfordring at lave det på hovedet.
En opgave som denne er oplagt til folkeskolen, og som jeg har skrevet oven for, kan det være en idé at give eleverne en bid af gangen.




Tegneøvelse med fokus på sort og hvid:

Denne øvelse er en enkelt lille øvelse i at tænke på det sorte i en tegning og herefter det hvide. Den er udfordrende og lidt svær, men det er en god øvelse i at se en forskel.

Mine refleksioner i forhold til at have fokus på sort og hvid:

Opgaven er for mig udfordrende da jeg kan have lidt problemer med at fokusere på farver over længere tid, men opgaven blev fuldført og jeg vil sige at opgaven er svær, men også relevant til folkeskolen i de ældre klasser. Man kan lave opgaven med andet billede end det vi har fået i undervisningen, og på den måde kan man simplificere det, hvis man vil have de lavere klasser.



Stilleben:

Når man arbejder med stilleben tegner man opstillede genstande.  Det at man opstiller ting gør, at man tager enten beviste eller ubevidste valg - det er ikke altid man selv er klar over om det er det ene eller det andet.
Opstillingen man laver fortæller fx noget om afstand til eller mellem det opstillede, og hvilket forholdt tingene skal have til hinanden. De valg man tager er essentielle for det udtryk man skaber i billedet, og det skaber også et specielt indtryk som beskueren opfanger når billedet er færdigt.

Til denne opgave skulle vi lave denne tegning, hvorpå vi derfor have et løg, en opvaskebørsten og en kop med, som skulle være de genstande, vi skulle opstille. Herefter fik vi opgaven at tegne det med blyant.

I opgaven brugte vi en søgeramme, som blev brugt til at finde den rette komposition og beskæring, da dette er en måde, man kan blive se på de mange detaljer der er, når man skal lave sådan et billede.


Mine refleksioner i forhold til stilleben:
Da jeg var syg denne dag, lavede jeg opgaven hjemme. Dette gav mig nogle udfordringer da jeg ikke have nogen at spørge til råds hvis der var behov for det. Jeg fik dog løst opgaven på bedst mulige måde og det tog tid.
Man kan nemt stille nogle genstande op og så tænke at det er simpelt at tegne, men når man så rent faktisk skal til at tegne det, så er det udfordringen melder sig. Her skal man gøre sine elever beviste om, at den måde de stiller det op på, skal overvejes så vidt det er muligt.


Gibssamling i Århus.

Man kan også tage på udflugt til fx Århus og se deres gibssamling. Her kan eleverne også arbejde med deres tegnetalent.

Da vi var på tur varmede vi op med minuttegninger som nævnt ovenfor. På den måde lærer man sin figur at kende, og herefter kan man tegne den fulde figur.





Mine refleksioner i forhold til tegninger af gipsafstøbninger:
Denne opgave synes jeg personligt var meget tidskrævende. Jeg har oven i mit perfektionistiske sind en tålmodighed der ikke altid er samarbejdsvillig, og det gav mig udfordringer til denne opgave.
Men hvis man ser bort fra dette, var det en god og udfordrende opgave, hvor man kunne sidde med den samme figur og studerer den igen og igen, indtil man til sidst havde et færdig resultat. Herefter kunne man sidde og kigge på det resultat man var endt ud med, og så kigge om der er fejl herpå - det var der på mit, så det har jeg noteret til næste gang jeg sidder med noget lignende.
Hvis dette skal udøves i skolen, skal man give eleverne mest mulig tid til at sidde med dette. Man kan eventuelt starte med, at øve sig hjemmefra på skolen, inden man bevæger sig ud til en gibssamling


Croquis tegning.

Da vi var i Århus var vi også inde og tegne croquis, og for nogen kan det være grænseoverskridende at tegne nøgne mennesker, men det var en lærerig oplevelse, da det ikke var deres nøgenhed der var i fokus, men deres figur og former.
  • Dette kræver dog også meget øvelse, da mennesker er svære at tegne






Mine refleksioner i forhold til croquis tegninger:
Personligt synes jeg at det var grænseoverskridende at skulle tegne nøgne mennesker. Men da de to piger kom ind foran så var det ikke deres nøgenhed der var i fokus, men det var deres former. Det var en fascinerende oplevelse, men det er ikke noget jeg vil gøre med hormonramte teenagere i folkeskolen.
Erfaringsmæssigt bruge vi minutstegninger hvor vi havde alt fra 1 til 5 minutter til at tegne forskellige positioner. Her kunne kan vælge at fokusere på de to piger som helhed, eller bare på små dele af den ene eller den anden pige. Jeg lærte allerede i første omgang, at det var for svært at fokusere på en helhed, men alligevel endte jeg med at have dette fokus. Her er min perfektionisme en kæmpe forhindring.
Jeg var meget opslugt af denne oplevelse, og jeg vil helt klart tage udfordringen op igen på et senere tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar