mandag den 14. december 2015

Det digitale billede.

Det digitale billede:

Vi lever i dag hvor det digitale medie har meget at sige i vores hverdag. Derved har det også noget at sige i undervisningen i den danske folkeskole. Den digitale verden har fundet sin plads i billedkunstundervisningen. Den har udfordret den gammel romantiske forestilling om faget som skulle være tro mod det gammeldags håndværk.

Det digitale billede er helt klart relevant for billedkunstundervisningen i dagens Danmark, når eleverne er i det til hverdag

Arbejdsprocessen:

  • God introduktion til programmet (eventuelt lave en fremgangsmetode på et stykke papir til eleverne, så de kender de forskellige funktioner.
Man kan eventuelt vise en gennemgang via en computer, så de ser læreren arbejde med programmet, og de herved kan stille spørgsmål hertil.
OBS: det er vigtigt at eleverne bliver set og hørt hvis der er noget de ikke forstår, for det vil være utrolig frustrerende for en elev, hvis den relevante hjælp ikke er en mulighed.
  • Når eleverne skal lave et billede er det måske en idé for dem først at vide hvad de vil lave. De kan fx skrive eller tegne hvordan det skal se ud, inden de går i gang med selve programmet. På den måde er det nemmere at finde de relevante billeder, som de vil bruge.
Hvis man som lærer vil hjælpe eleverne med at finde relevante billeder, kan man eventuelt have en række billeder på et usb-stik eller på en fælles platform, så eleverne kan vælge ud fra det. Dette vil føre det endnu nemmere for eleverne at lave deres første produkt. Herefter kan eleverne lave en mere, hvor de så selv skal finde billeder på nettet.
Temaer, ord, farve eller lignende ville måske også være en idé når de skal lave dette. Hvis de fx får at vide at farven lyserød skal gå igen på et billede kan man fx ende ud med et udtryk som mit, som kan ses nederst i dette opslag.
  • Når eleverne har fundet en baggrund, så skal første lag lægges ovenpå. Her skal eleverne finde et billede, hvorefter de skal fritlægge det, som de skal bruge.  Det er forskelligt hvordan man fritlægger det der skal bruges, alt efter hvilket program man bruger, men der er det man skal introducerer eleverne for det, som også er nævn ovenfor.




Mine refleksioner omkring arbejdet med det digitale billede:
Det første billede jeg lavede blev meget forvirrende synes jeg selv, men da det var mit første resultat, gemte jeg det, så jeg kunne gøre nogle overvejelser til næste gang jeg skulle lave et digitalt billede.
Jeg fandt ud af, at det i hvert fald for mig er vigtigt, at man har et tema eller i hvert fald bare en idé om, hvordan billedet skal ende med at se ud og hvad der skal på billedet. I første omgang var det ikke gennemtænkt hvad jeg havde lavet, og det er også grunden til, at jeg synes at det er rodet. Anden gang jeg lavede et billede valgte jeg en farve der skulle være på alle genstande i billedet. Det gjorde, at jeg endte med et meget lyserødt billede - der er en klar rød tråd.
Man kan lave et digitalt billede på uendelig mange måder, og næste gang jeg laver et, bliver det på en helt anden måde, end det jeg før har gjort.
Det er en rigtig god opgave, men det skal laves med udskolingselever, da det kan være svært at klippe billederne så de passer. Hvis man nu vil lave det i klasser på mellemtrinnet, kunne man udvælge billeder, som er passende og gode, så de ikke får de samme frustrationer som jeg havde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar