Det digitale billede:
Vi lever i dag hvor
det digitale medie har meget at sige i vores hverdag. Derved har det også noget
at sige i undervisningen i den danske folkeskole. Den digitale verden har
fundet sin plads i billedkunstundervisningen. Den har udfordret den gammel
romantiske forestilling om faget som skulle være tro mod det gammeldags
håndværk.
Det digitale billede
er helt klart relevant for billedkunstundervisningen i dagens Danmark, når
eleverne er i det til hverdag
Arbejdsprocessen:
- God introduktion til programmet (eventuelt lave en fremgangsmetode på et stykke papir til eleverne, så de kender de forskellige funktioner.
Man
kan eventuelt vise en gennemgang via en computer, så de ser læreren arbejde med
programmet, og de herved kan stille spørgsmål hertil.
OBS:
det er vigtigt at eleverne bliver set og hørt hvis der er noget de ikke
forstår, for det vil være utrolig frustrerende for en elev, hvis den relevante
hjælp ikke er en mulighed.
- Når eleverne skal lave et billede er det måske en idé for dem først at vide hvad de vil lave. De kan fx skrive eller tegne hvordan det skal se ud, inden de går i gang med selve programmet. På den måde er det nemmere at finde de relevante billeder, som de vil bruge.
Hvis
man som lærer vil hjælpe eleverne med at finde relevante billeder, kan man
eventuelt have en række billeder på et usb-stik eller på en fælles platform, så
eleverne kan vælge ud fra det. Dette vil føre det endnu nemmere for eleverne at
lave deres første produkt. Herefter kan eleverne lave en mere, hvor de så selv
skal finde billeder på nettet.
Temaer,
ord, farve eller lignende ville måske også være en idé når de skal lave dette.
Hvis de fx får at vide at farven lyserød skal gå igen på et billede kan man fx
ende ud med et udtryk som mit, som kan ses nederst i dette opslag.
- Når eleverne har fundet en baggrund, så skal første lag lægges ovenpå. Her skal eleverne finde et billede, hvorefter de skal fritlægge det, som de skal bruge. Det er forskelligt hvordan man fritlægger det der skal bruges, alt efter hvilket program man bruger, men der er det man skal introducerer eleverne for det, som også er nævn ovenfor.
Mine refleksioner omkring arbejdet med det
digitale billede:
Det første billede
jeg lavede blev meget forvirrende synes jeg selv, men da det var mit første
resultat, gemte jeg det, så jeg kunne gøre nogle overvejelser til næste gang
jeg skulle lave et digitalt billede.
Jeg fandt ud af, at
det i hvert fald for mig er vigtigt, at man har et tema eller i hvert fald bare
en idé om, hvordan billedet skal ende med at se ud og hvad der skal på
billedet. I første omgang var det ikke gennemtænkt hvad jeg havde lavet, og det
er også grunden til, at jeg synes at det er rodet. Anden gang jeg lavede et
billede valgte jeg en farve der skulle være på alle genstande i billedet. Det
gjorde, at jeg endte med et meget lyserødt billede - der er en klar rød tråd.
Man kan lave et digitalt billede på uendelig mange måder, og næste gang jeg laver et, bliver det på en helt anden måde, end det jeg før har gjort.
Man kan lave et digitalt billede på uendelig mange måder, og næste gang jeg laver et, bliver det på en helt anden måde, end det jeg før har gjort.
Det er en rigtig god
opgave, men det skal laves med udskolingselever, da det kan være svært at
klippe billederne så de passer. Hvis man nu vil lave det i klasser på
mellemtrinnet, kunne man udvælge billeder, som er passende og gode, så de ikke
får de samme frustrationer som jeg havde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar